Organigram
De Federale Bemiddelingscommissie is een van de vier commissies binnen de FOD Justitie (art. 1727 § Ger.W.).
Hoewel de commissie volledig autonoom werkt, is zij op verschillende vlakken afhankelijk van de FOD Justitie (personeel, ICT,…).
Sinds 2024 is de Federale Bemiddelingscommissie samengesteld uit dertig leden en bestaat ze uit een Algemene vergadering en de organen uit onderstaand organigram.
Bovendien werkt de FBC met interne werkgroepen voor bepaalde projecten zoals pro bono rechtsbijstand en de samenwerking met de rechtbanken.
Algemene Vergadering
Samenstelling
De algemene vergadering bestaat uit de vaste en plaatsvervangende leden van het Bureau en van de vaste commissies, met uitzondering van de assessoren van de commissie voor de tuchtregeling en de klachtenbehandeling en van de leden van de bijzondere commissies
Bevoegdheden
- oprichting/afschaffing commissies
- goedkeuring beslissingen en adviezen/waken over de goede organisatie van bureau en commissies
- residuaire bevoegdheid over opdrachten die niet elders zijn toegewezen
Bureau
Samenstelling
Het Bureau bestaat uit negen vaste leden en negen plaatsvervangende leden. Deze worden benoemd voor een periode van drie jaar. De voorzitter van het Bureau is tevens de voorzitter van de FBC.
Ontdek de leden van het Bureau
Bevoegdheden
Het Bureau staat in voor het dagelijks beheer, de uitvoering van beslissingen, voorstellen aan de algemene vergadering en de voorbereiding van het jaarverslag.
Commissie voor de erkenning van binnenlandse en buitenlandse bemiddelaars
Samenstelling
De commissie voor de erkenning van opleidingen en de opvolging van de permanente vorming bestaat uit een voorzitter of een ondervoorzitter en vier vaste leden. Er worden ook twee plaatsvervangende leden aangeduid. Met uitzondering van de voorzitter of de ondervoorzitter, telt elke commissie evenveel Nederlandstalige als Franstalige leden. Ze worden voor drie jaar benoemd.
Ontdek de leden van de commissie
Correctie van de namen van de leden
Bevoegdheden
De commissie staat in voor:
- de erkenning van bemiddelaars in hun domein.
- de inschrijving op de lijst van bemiddelaars gevestigd in de EU en de bemiddelaars daarbuiten, die een erkenning gekregen hebben van de daartoe bevoegde instantie in hun land.
Commissie voor de erkenning van opleidingen en voor de opvolging van permanente vorming
Samenstelling
De commissie voor de erkenning van opleidingen en de opvolging van de permanente vorming bestaat uit een voorzitter of een ondervoorzitter en vier vaste leden. Er worden ook twee plaatsvervangende leden aangeduid. Met uitzondering van de voorzitter of de ondervoorzitter, telt elke commissie evenveel Nederlandstalige als Franstalige leden. Ze worden voor drie jaar benoemd.
Ontdek de leden van de commissie
Bevoegdheden
De commissie staat in voor:
- de erkenning van opleidingsinstanties en hun afschaffing
- de minimumprogramma’s qua theoretische en praktische opleiding
- de evaluatie met het oog op erkenning en de erkenningsprocedure
Commissie voor de tucht- en klachtenbehandeling
Samenstelling
De commissie voor de tuchtregeling en klachtenbehandeling is samengesteld uit vijf leden, een voorzitter of een ondervoorzitter en vier effectieve assessoren. Er worden tevens vier plaatsvervangende assessoren aangeduid. De ondervoorzitter vervangt de voorzitter bij afwezigheid of verhindering. Met uitzondering van de voorzitter of de ondervoorzitter, telt de commissie evenveel Nederlandstalige als Franstalige leden. De assessoren worden benoemd voor drie jaar.
Bevoegdheden
- de opvolging van klachten tegen bemiddelaars en de opleidingsinstanties
- het opleggen van sancties aan bemiddelaars die de voorwaarden bepaald in art 1726 of de deontologische code van de FBC niet respecteren
Bijzondere Commissie Onderwijs
De Bijzondere Commissie Onderwijs gaat in dialoog met belangrijke stakeholders van onderwijssector uit heel België. Zij hoopt na te gaan op welke manier de FBC de bemiddeling in het onderwijs enerzijds beter kan promoten, maar anderzijds ook meer kan ondersteunen.
Bijzondere Commissie Bouw
De bouwsector heeft behoefte aan een alternatief systeem voor geschillenbeslechting waarbij de voortgang van de bouwplaats zoveel mogelijk wordt gewaarborgd. Bemiddeling biedt een adequate oplossing voor dit probleem. De mogelijkheden en voordelen van bemiddeling in de bouwsector zijn echter nog onvoldoende bekend bij de bouwsector. De Bijzondere Commissie “bouw” ontwikkelt de nodige initiatieven zodat bemiddeling in de bouwsector verankerd wordt en om België hierin een voorloper te maken.
Secretariaat
Barbara Gayse
teamchef & attaché juriste
Marie-Sophie Josten
attaché-juriste
Petra Thijs
attaché communicatie
Angélique Legros
administratief expert
Robin De Visscher
administratief assistent
Guillaume Libioulle
admnistratief assistent